Een en ander begint in juli 1979, wanneer hij als bedrijfsjurist start bij Lamot in Mechelen. Als zijn belangstelling gewekt wordt voor de commerciële- en marketingzijde van het brouwerijwerk, volgt hij aan de Handelshogeschool een MBA- programma. Lamot komt in handen van Piedboeuf, en daar is het natuurlijk al Jupiler wat de klok slaat. Hij krijgt er o.m. een doorgedreven cursus tappen, ervaring die decennia later nog steeds zijn nut heeft. Het Lamot verhaal blijft niet duren, en via een omweg komt hij eerst bij Palm terecht. van Palm gaat het naar Interbrew, waar hij verantwoordelijk tekent voor de marketing van de blonde Leffe. Desondanks krijgt hij daar het deksel op de neus, maar laat het niet te veel aan zijn hart komen. Hij zet voor verschillende brouwerijen campagnes op en heeft ondertussen ook kennis gemaakt met Michael Jackson. Op ‘aangeven’ van Jackson gaat hij met Bierpassie Magazine van start. Aanvankelijk met een andere uitgever, maar al zeer snel besluit hij alles in eigen hand te nemen. Michael Jackson is, zo veel is duidelijk in dit boek, een grote inspirator geweest voor Ben Vinken. De nauwe samenwerking komt overigens uitgebreid aan bod. De verdere realisaties van Ben Vinken passeren allemaal de revue, en, het mag gezegd worden, er zitten er enkele merkwaardige bij! Dit boekje geeft een heel persoonlijke kijk op een recent stukje biergeschiedenis, waarbij Ben Vinken een actieve rol speelde. En ja, daarbij wist hij een publiek te bereiken, dat voor anderen allicht onbereikbaar was. Een magazine, boeken, een bierfestival, TV programma’s, draai of keer het hoe je wil, Ben Vinken heeft in de bierstroom wel enkele stenen verlegd. Dit boek is een zeer persoonlijke visie, dus we hoeden ons om inhoudelijke kritiek te geven, moesten we die al hebben. Maar in de epiloog stelt hij de vraag: ‘ Hoeveel bierproefclubs?... zijn er niet?’, ook Ben Vinken moet toch al van Zythos en voorganger OBP gehoord hebben? Die hebben ook meer als enkele stenen verlegd. Zelfs Michael Jackson gaf dat grif toe...